SPONSORING

 

Sponsor worden van TOP?

Neem dan contact op met Peter Steenbergen, voorzitter van onze Commerciële commissie, via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Of spreek één van onze andere leden van de Commerciële commissie aan.

Peter Kales blikt terug op 25 jaar Kales Airline Services

We vonden dit interview met Peter Kales, gepubliceerd in CARGO magazine, sinds 2008 onze zeer gewaardeerde TOP sponsor. 

 

Tekst Esther Kort-Boreas

 

Vlak voor de afgelopen jaarwisseling werd iedereen in de luchtvrachtindustrie op Schiphol verrast door een e-mailbericht van Peter Kales: hij kondigde aan afscheid te nemen van Kales Airline Services in 2019. Cargo Magazine sprak met Peter over deze beslissing en blikt met hem terug op zijn mooie, uitdagende en spraakmakende jaren in de industrie. “De tijd was rijp om het ‘kindje Kales’ los te laten”, begint Peter. “De afgelopen jaren heb ik elke week minstens twee keer in het vliegtuig gezeten. Ik heb het reizen op die momenten zelf nooit als belastend ervaren, het was een soort ritme waar ik aan gewend was. Als ik er nu op terugkijk dan vind ik het met terugwerkende kracht toch wel intens. Mijn werk heb ik altijd efficiënt gedaan waardoor ik voldoende tijd overhield om leuke dingen te doen. Het reizen werd overigens een stuk minder toen een Aziatische carrier die we vertegenwoordigden een kantoor in Europa opende.” ‘Zonder principaal geen boterham’ 

Peter begon zijn carrière op Schiphol bij de Luxemburgse carrier Cargolux waar Arnold van den Bosch, een goede vriend van zijn broer werkte. Aansluitend begon hij bij GSA CAD Aviation Services dat onder leiding stond van een Egyptenaar. Peter: “Ik was toen pas 21 jaar, een slungel met rood piekhaar. Daar heb ik 6 jaar gewerkt en leerde ik Dirk Hazenoot kennen. We vertegenwoordigden airlines waar nog niemand van had gehoord in die tijd; Cathay, Biman Bangladesh, Gulf Air om er maar een paar te noemen. In die tijd heb ik geleerd hoe belangrijk je relatie met je principalen is, immers zonder principaal heb je geen boterham.” Na enkele jaren verliet Peter CAD Aviation Services om aan de slag te gaan bij Air Cargo Brokers waar Bernd Michel werkte, een goede bekende van Peter. Peter kwam niet met lege handen: hij nam Virgin mee en was kind aan huis bij de expediteurs. Vervolgens haalde Paul Parramore Peter bij tmi binnen, in eerste instantie voor Air Support. Dat werd uiteindelijk Air Charter International waar Peter voor het eerst van zijn leven een directeursrol vervulde. “Air Charter International was een hele goede leerschool voor mij. Ik leerde wat charters zijn en hoe dat proces in zijn werk gaat. De ervaring die ik opdeed met de vele koeien- en kuikencharters die we deden, kwam later in mijn carrière bij Raeford goed van pas. Ook leerde ik wat er allemaal komt kijken bij de financiële organisatie van een groot bedrijf. Daar heb ik later, toen ik Kales Airline Services begon, veel profijt van gehad”, zegt Peter. De laatste werkgever voordat Peter zijn eigen bedrijf startte was Raeford, een charter GSA die in korte tijd van vier naar twaalf medewerkers ging. “Met nog meer ervaring in mijn rugzak besloot ik – met een lening van mijn ex-schoonvader – om mijn eigen bedrijf te starten.

Ik heb zitten nadenken over de naam van mijn bedrijf en heb uiteindelijk op aanraden van mijn naaste omgeving gekozen voor Kales Airline Services. Op 1 augustus 1994 was mijn eigen bedrijf een feit. Geholpen door Robert Wiegel, nam ik intrek in het gebouw van Circle Freight in Oude Meer. Roberts vader was indertijd directeur van dat bedrijf. Mijn meubilair was tweedehands, de mobiele telefoon was van formaat ‘koelkast’ en ik had een faxapparaat waarmee ik heel snel berichten in één keer de wereld in kon sturen. Ik had nog steeds nauw contact met Dirk die inmiddels directeur was geworden van Varig, de airline die later een principaal werd. In de eerste week van Kales Airline Services had ik een charter van Transfairways die gelukkig door omstandigheden niet doorging. Hoezo ‘gelukkig’ zal iedereen denken. Nou, ik maakte namelijk een deal over de cancellation fee waar ik als startend bedrijf USD 5000 aan overhield. Mensen waarvan ik dacht dat ze mij zouden supporten kwamen niet over de brug; de steun kwam juist van mensen waarvan ik het niet verwachtte. Ja, in zo’n periode doe je ook heel wat mensenkennis op en word je door schade en schande wijs”, aldus Peter. Creatief en persoonlijk ondernemen “Om succesvol te zijn moet je slimmer zijn dan de concurrentie, op alle gebieden. Toen ik bij Cargolux werkte, zat er een dame aan de receptie die altijd heel enthousiast en vriendelijk de telefoon opnam. Dat bleek van onschatbare waarde te zijn in de relatie met de klanten. Ik ben me er altijd zeer van bewust geweest dat het persoonlijke contact met mensen het allerbelangrijkste is. In de huidige tijd wordt er een mail gestuurd naar een collega die twee bureaus verderop zit. Waarom loop je niet even naar hem of haar toe denk ik dan? Iemand persoonlijk benaderen geeft veel meer resultaat.” ‘Ga met klanten om zoals je wilt dat ze ook met jou omgaan’ “In België kregen we – door ons uitstekende netwerk – Martinair erbij. Dat was mijn eerste stap over de landsgrens heen wat uiteindelijk heeft geresulteerd in 45 kantoren in 32 landen. Ik heb ook gemerkt dat de factor gunnen een grote rol speelt bij het verkrijgen van nieuwe airlines. Ik prijs me gelukkig met een heel groot netwerk dat een belangrijke factor voor het succes van Kales Airline Services is geweest.” Geen computer “Er was in die tijd nog geen sprake van automatisering. Ik schreef alle zendingen op in een schrift. In de eerste maand deed ik maar liefst 160 zendingen. Mijn cashflow was op dat moment niet om over naar huis te schrijven dus wat deed ik? Ik ging persoonlijk aan de grote klanten mijn factuur overhandigen. Wanneer ze binnen 14 dagen zouden betalen, dan kwam ik langs met gevulde koeken voor de afdeling. Ik kan je vertellen dat ik heel wat gevulde koeken heb rondgebracht”, vertelt Peter lachend. ‘Iemand persoonlijk benaderen geeft veel meer resultaat’

Advies

Op de vraag wat hij aan de professionals in de vrachtindustrie wil meegeven is Peter heel duidelijk: “Doe vooral iets waar je gelukkig van wordt en waar je plezier in hebt. Doe niet alleen iets voor het geld. Ga met klanten om zoals je wilt dat ze ook met jou omgaan. De vrachtwereld is een fantastische werkomgeving. Het is internationaal, geen dag is hetzelfde.” Rooskleurige toekomst Peter: “Ik ben altijd voor de volle 100% voor mijn werk gegaan. Halfbakken dingen doen dat ken ik niet. Wat ik leuk vind is om advies te geven aan kleine en middelgrote bedrijven. Het is heerlijk om nu mijn tijd zelf te bepalen. Er is veel tijd voor mijn gezin, mijn honden, ik ben vaker thuis. Ja, ik ben in een rustiger vaarwater gekomen maar stilzitten zit niet mijn aard. Ik ben al 40 jaar actief bij toneelvereniging Voorhout; eerst als toneelspeler en sinds een aantal jaren als regisseur. Het is een heerlijk ontspannende en leuke passie waar ik veel plezier aan beleef. De regisseursrol bij Kales Airline Services heb ik losgelaten maar bij de toneelvereniging vervul ik hem nog steeds met veel plezier!” 

 

open hier Cargo magazine (pagina 18)

 

Share
 

Sponsoring bij TOP

Een explosief groeiend aantal mensen geniet van sport, actief of passief, individueel of in teamverband, recreatief of op topniveau. Sport ontstrest, sport is gezond, sport is vrijetijdsbesteding nr.1, sport verbroedert, sport is mooi, spannend, sexy en voor miljarden het meest geliefde kijkspel, langs de lijn of op TV. Deze kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen verklaren de sterk toegenomen belangstelling van de commercie voor sport in het algemeen en sportsponsoring in het bijzonder. In ruil voor op geld waardeerbare ondersteuning maakt een bedrijf of instelling gebruik van veelzijdige communicatiemogelijkheden die een vereniging biedt. Sponsoren profiteren van grote naamsbekendheid, in het algemeen of onder een specifieke doelgroep, gekoppeld aan een sportief imago. Men heeft de mogelijkheid relaties en klanten te ontvangen in een ontspannen omgeving bij sportevenementen. Men creëert een hechtere band met en tussen personeelsleden. Sporters en supporters associëren naam en boodschap met eigenschappen als schoonheid, kracht, dynamiek, emotie, etc. TOP in Sassenheim biedt voldoende mogelijkheden voor sportsponsoring. Bovendien bereik je een grote groep mensen: 500 korfballers, 500 tennissers en de nodige aanhang in de vorm van toeschouwers, ouders etc. En dat gedurende het gehele jaar. In de media wordt daarbij de nodige aandacht besteed aan onze club vanwege de sportieve prestaties van de verschillende teams of andere activiteiten die georganiseerd worden door onze vereniging. We denken dan niet alleen aan de aandacht in de regionale en landelijke kranten maar ook op de lokale TV, korfbalbladen en deze website.

Reclamebanner zaal

In sporthal De Korf bieden wij reclamebanners aan van 3 bij 2 meter. Uw eigen boodschap hangt dan in onze sporthal, onder andere tijdens de Korfbal League wedstrijden van TOP 1 waar gemiddeld 500+ mensen aanwezig zijn. Tevens krijgt u elke wedstrijd exposure door onze eigen livestream.

Reclamebord veld

Rondom het hoofdveld van ons sportcomplex bestaat de mogelijkheid tot het plaatsen van een reclamebord. TOP 1 speelt hier haar thuiswedstrijden en door de weeks wordt het veld gebruikt door onze tennissende leden.

Onder het scorebord op ons hoofdveld is er ook een mogelijkheid om reclame te maken voor uw organisatie. Uw bord trekt de aandacht wanneer het publiek én de sporters de score of resterende tijd waarnemen.

Naast de reclameborden is er ook een mogelijkheid om een winddoek van 20 m2 op te hangen in onze hekken rondom het hoofdveld. Grootse exposure voor uw bedrijf!

Livestream

Een prachtige sponsormogelijkheid bij TOP is de sponsoring in onze livestream. Elke thuiswedstrijd van TOP in de zaal wordt deze livestream gebruikt om de wedstrijden via ons YouTube kanaal uit te zenden. Dit zorgt jaarlijks voor meer dan 100.000 views van korfbal- en sportliefhebbers uit heel Nederland. Het is mogelijk om alleen uw logo in beeld te brengen, maar wij bieden u ook de mogelijkheid om uw eigen commercial uit te zenden via de stream.

Programmaboekje

Tijdens de thuiswedstrijden van TOP 1 in de zaal bieden wij u de mogelijkheid om te adverteren in ons programmaboekje. Uw advertentie kan in verschillende formaten in het boekje worden gedrukt die voor iedere toeschouwer beschikbaar wordt gesteld.

Narrowcasting

Op meerdere televisies in onze beneden en boven kantine kunt u gebruik maken van de mogelijkheid om te adverteren. U kunt uw eigen advertentie of filmpje tonen gedurende het hele jaar dat de kantines worden gebruikt. Daarnaast is er een mogelijkheid om uw bedrijf zichtbaar te maken op ons nieuwe megascherm, waar uw advertentie wordt getoond naast live televisie.

Website

Op de homepage van onze website bieden wij ruimte aan om uw bedrijf te tonen tijdens de 500 websitebezoeken per week. Zowel bovenin de homepage als verder op de pagina kunt u uw banner plaatsen. Daarnaast is het ook mogelijk om op andere pagina’s uw banner te tonen.

Teamsponsor

Uw logo op de shirts, pakken en tassen van een TOP team zorgt, afhankelijk van welk team u sponsort, voor exposure in de regio of zelfs in heel Nederland. Foto’s van de teams, in tenue, worden geplaatst in regionale en landelijke kranten bij het behalen van een (Nederlands) kampioenschap. Natuurlijk staan er ook foto’s van de teams op onze website.

Sponsor worden van TOP?

Neem dan contact op met Michiel de Haan, voorzitter van onze commerciële commissie, via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Of spreek één van onze andere leden van de commerciële commissie aan.