Blog Medische Commissie

Enquete blessure preventie voor junioren en senioren

mct

Beste korfbalspeler en/of -trainer,

Korfbal is een populaire sport in Nederland en wordt door vele leden van het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV) met veel plezier beoefend. Helaas wordt dit plezier soms verstoord door een blessure. Veel van deze blessures zijn te voorkomen door aandacht te geven aan blessurepreventie. 

Preventie van enkelblessures

enkel

De meest voorkomende blessure bij korfbal is de enkelblessure. In 2008 en 2014 heeft de Medische commissie TOP (MCT) al aandacht besteed aan deze blessures, maar er zijn nieuwe inzichten op dit vlak. Enkelblessures zijn pijnlijk en veroorzaken blijvende schade aan de enkel. Ook missen spelers wedstrijden en worden spelers uit andere teams doorgeschoven. Daarnaast veroorzaken enkelblessures (en andere blessures) een hoger ziekteverzuim van werk en studie.

Overbelastingsblessures aan de knie

In Nederland wordt er fanatiek gesport en gekorfbald. Tijdens het beoefenen van sport worden er maar liefst 3,6 miljoen blessures opgelopen per jaar.

Reanimatie & AED training bij TOP

In de maand April hebben 27 vrijwilligers deelgenomen aan de herhaalcursus reanimatie en AED.

Enkel preventie

Een tijdje geleden is er bij het KNKV in Zeist een bijeenkomst geweest over enkelklachten en dan voornamelijk over het voorkomen van enkelklachten. Tijdens deze bijeenkomst werd er door verschillende fysiotherapeuten gediscussieerd over de preventie van enkelblessures. Hieronder een stukje over enkelblessures en wat je er zelf aan kunt doen om ze te voorkomen. 

Is corestability wel zo stabiel?

Sinds zes jaar zijn we bij TOP/wereldtickets.nl bezig met Corestability training. Met een aantal enthousiaste en kundige mensen hebben we deze trainingsvorm een vaste plek gegeven in de trainingen van onze selectieteams. In de korfbalwereld waren wij als vereniging een absolute voorloper op dit gebied. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat sporters die een Corestability programma volgen minder kans hebben op blessures van enkels, knieen, bovenbenen en rug. Het wetenschappelijke bewijs van prestatieverbetering door Corestability training is mager.