Club nieuws

Alcohol en sporters

Nederland behoort tot de landen waar de meeste alcohol gedronken wordt. Ook in de sportkantines is het niet ongewoon om een biertje of wijntje te bestellen. Onderzoekers hebben zelfs aangetoond dat sporters, vanwege hun gewoonte om risicos te nemen en spanning op te zoeken, meer alcohol drinken. Hoe alcohol uitwerkt hangt af van de persoonlijke gevoeligheid (onder andere erfelijke aanleg en algemene gezondheid) en natuurlijk van de hoeveelheid en de manier waarop je alcohol drinkt.

Wat doet alcohol met je lichaam?

Alcohol wordt opgenomen in je bloed en beinvloed het zenuwstelsel. Het heeft invloed op wat je ziet, denkt, voelt, hoe je beweegt en reageert. In grote hoeveelheden kan alcohol het lichaam zo vergiftigen, dat mensen niet meer weten wat er gebeurd of bewusteloos raken. De lever kan alcohol afbreken. Per gemiddeld glas alcoholhoudende drank duurt dit afbraakproces anderhalf uur. Ondanks alle fabeltjes, kun je dit proces niet versnellen. Een kop koffie, koude douche of liters water hebben geen aantoonbaar effect. Er is niets dat je kunt doen om de effecten van alcohol te neutraliseren of verminderen. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter de effecten op het lichaam zijn. Veelvuldig en overmatig alcoholgebruik kan op lange termijn zelfs leiden tot schade aan verschillende organen (lever,maag en darmen), aantasting van het zenuwstelsel en hersenschade (de leerprestaties en het geheugen gaan achteruit). Ook hartinfarcten, herseninfarcten en bepaalde vormen van kanker komen vaker voor bij veelvuldig en langdurig alcoholgebruik.

Invloed op de sportprestatie

Alcohol is een stof die op de dopinglijst staat voor enkele Olympische sporten. Na het drinken van alcohol neem je meer risicos. Hierdoor verhoogt de kans op ongelukken. Bovendien kun je anderen in gevaar brengen. Uit een groot onderzoek blijkt dat sporters die alcohol drinken bijna twee keer zoveel blessures oplopen (54,8%) als niet-drinkers (23,5%). Het drinken van alcohol voor of na het sporten heeft een aantal andere negatieve effecten op het lichaam:

1. Het hart moet overwerken

Spieren hebben zuurstof nodig om hun werk goed te kunnen doen. Daarvoor zorgen de bloedsomloop en de hartslag. Als je alcohol drinkt, verwijden de bloedvaten zich. Het hart moet dan sneller pompen om voldoende zuurstof naar de spieren te brengen. Ga je daarbij sporten, dan moet het hart overwerken. Dit gaat ten koste van ons prestatievermogen.

2. Dalende lichaamstemperatuur

Wie alcohol gebruikt, koelt sneller af. Het lijkt of je warm wordt van de drank, maar de echte oorzaak is de bloedvatverwijding door het alcoholgebruik. Je verliest daardoor meer energie dan nodig is; je lichaam raakt sneller uitgeput.

3. Verminderd reactievermogen

Een enkel glaasje alcohol heeft weinig invloed op eenvoudige handelingen. Ons lichaam past zich snel aan. Wel gaat het mis met de samenwerking tussen zintuigen en ledematen (coordinatie). Vooral bij sporten waar het op reactievermogen aan­komt, zoals het verdedigen in korfbal, verlaagt de prestaties. Bij 2 glazen alcohol loopt de sprintsnelheid al met 10% terug en de sprongkracht met 5,8%.

4. Verlaagd suikergehalte in bloed en spieren

De spieren verbruiken tijdens het sporten veel brandstof, een vorm van suiker (glycogeen). Dit ligt in spieren en in de lever opgeslagen. Heb je alcohol gedronken, dan gebruikt de lever de spiersuiker om de alcohol onschade­lijk te maken. De lever is daar zo druk mee bezig dat er geen nieuwe spiersuiker aangemaakt wordt. Het prestatievermogen loopt hierdoor sterk terug. Het suikergehalte in het bloed kan zo laag worden dat je duizelig wordt of bewuste­loos raakt.

5. Hersteltijd van een inspanning wordt langer

Als je sport komt in de spieren melkzuur vrij. Melkzuur is een afbraakproduct, en zorgt voor verzuring in de spieren en spierpijn. De lever kan dit melkzuur afbreken en het lichaam weer zuiveren. Als de lever naast het melkzuur ook nog alcohol moet afbreken, krijgt het afbreken van alcohol voorrang. Het melkzuur hoopt zich dan op in de spieren. Hierdoor ontstaat extra vermoeidheid, die langer duurt. De hersteltijd van een inspanning wordt dus langer als je na het sporten alcohol drinkt.

6. Vochtverlies en kramp

Alcohol onttrekt vocht uit het bloed waardoor je vaker moet plassen en hoofdpijn kunt krijgen. In combinatie met sporten kan je lichaam zoveel vocht verliezen, dat het een tekort krijgt aan verschillende mineralen die normaal gesproken in het bloed zitten. Naast uitdroging en een minder uithoudingsvermogen, kun je hierdoor kramp krijgen in je spieren (bij korfballers vaak in de kuiten of hamstrings).

 

Share