Club nieuws

Aanwijzing te fluiten wedstrijden per TEAM

Ook in het afgelopen seizoen hebben we gelukkig de nodige onderlinge wedstrijden kunnen spelen én kunnen voorzien van een scheidsrechter. Bij de allerkleinsten hebben we het aangedurfd om niet altijd een scheidsrechter in te zetten. 

Zo ver zijn we qua formele regels vanuit het KNKV nog niet; wellicht een mooie ontwikkeling voor de toekomst. Het opleiden van vrijwel alle spelende A-junioren tot scheidsrechter vinden wij een dermate mooie en geslaagde ontwikkeling dat we deze lijn doortrekken naar onze B-aspiranten vanaf 15 jaar. We zien meer begrip voor arbitrage ontstaan en dat draagt bij aan een beter en gezonder sportklimaat. Behalve deze ondanks COVID mooie ontwikkelingen, zien we de nodige uitdagingen waarbij we onze TEAMS en leden hard nodig hebben!

 

Op onze harde kern scheidsrechters hebben we in de afgelopen periode en de jaren ervoor een enorm groot beroep gedaan. We hebben TOPPERS die zelfs vier wedstrijden achter elkaar floten! Echter, waar we als club en in aantallen teams zijn gegroeid, is de groep scheidsrechters niet meegegroeid. Dit bracht ons eerder op het invoeren van het verplicht fluiten voor al onze spelende leden die geen team trainen of coachen, structureel bardiensten draaien of in een commissie zitten. Het uitgangspunt van dit model: iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan onze mooie club. Dit uitgangspunt staat voor ons natuurlijk nog steeds. Omdat het toch nog vaak tot en met vrijdagavond puzzelen was voor degenen die een wedstrijd mochten fluiten en vooral voor onze scheidsrechter coördinator - waarbij het regelmatig weinig scheelde dat er géén scheidsrechter voor een wedstrijd zou zijn - hebben we besloten om hier de kracht van onze TEAMS in te zetten. Dan sta je er immers nooit alleen voor!

 

Wat houdt dit in? Per wedstrijd wordt vooraf in het wedstrijdprogramma aangegeven welk TEAM deze van een scheidsrechter moet voorzien. Als uitgangspunt hanteren we zoveel mogelijk dat uit-spelende teams niet op de zaterdag fluiten waarop zij uit spelen (soms ontkomen we hier echter niet aan). Onze vaste scheidsrechters zullen worden benaderd om in te schrijven op wedstrijden die hen leuk lijkt; dat kan een 'meevaller' voor een team opleveren. We willen graag terug naar ingevuld overzicht voor de komende twee of drie weken om te veel plannings-stress op de vrijdag bij onze teams te voorkomen. Onze toppers uit onze teams kunnen zelf onderling in de gaten houden dat iedereen iets doet wat het beste bij hem of haar past. Dat vertrouwen wij onze teams zeker toe! Wanneer een team veel actieve vrijwilligers heeft dan houden we daar over het hele seizoen genomen rekening mee. Voor de eerste weken is het altijd even zoeken naar 'wie doet wat', ook onze commissies met vrijwilligers hebben na dit bijzondere jaar weer even tijd nodig om goed op te starten in hun nieuwe samenstelling met frisse nieuwe ideeën. Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw TEAM precies op die ene zaterdag dat jullie na een vroege wedstrijd met elkaar iets leuks willen doen nog staan ingedeeld om te fluiten en ook nog voor een bardienst.. Door verder vooruit te plannen, willen we dit zoveel mogelijk voorkomen. Echter, het maken van schema's gebeurt ook door vrijwilligers, we kunnen dit niet altijd voorkomen en gelukkig kan je altijd ruilen met een ander TEAM. Laat echter geen andere TOPPERS in de kou en zonder scheidsrechter staan.

 

Namens het bestuur,

Wim van Dommelen

Share